Rekrutacja | Rekrutujemy | Rekruter – wszystko o rekrutacji

Potrzeba uzupełnienia braków kadrowych występujących w przedsiębiorstwie rodzi konieczność podjęcia określonych działań, mających na celu zatrudnienie nowego pracownika. W tym celu trzeba rozpocząć proces rekrutacji pracowniczej, a jednym z jego narzędzi są ogłoszenia o pracę. Click To TweetTaka oferta powinna jasno wskazywać, na jakie stanowisko pracy prowadzona jest rekrutacja, czego oczekuje od kandydatów pracodawca, jakie warunki pracy może zaproponować oraz ewentualnie, gdzie ma być wykonywana praca. Niektóre firmy na początku publikują w prasie czy w serwisach internetowych anonimowe anonse o pracę w celu zorientowania się w możliwościach zatrudnienia nowych pracowników. Dopiero przy umawianiu ich na rozmowy kwalifikacyjne kandydaci dowiadują się, w jakiej firmie być może w przyszłości będą pracować.

Nie każdy kandydat będzie skłonny do aplikowania na stanowisko pracy w firmie, która z różnych względów nie ujawnia swoich danych w ogłoszeniu o pracę. Dlatego korzyści wynikające z anonimowej oferty mogą być mniejsze niż koszty w postaci braku zainteresowania ogłoszeniem wśród potencjalnych, najbardziej wartościowych pracowników.

Jak napisać ogłoszenie o pracę, aby jasno wskazać warunki zatrudnienia i oczekiwania dotyczące kwalifikacji i umiejętności zawodowych klienta oraz ostatecznie przyciągną uwagę pożądanych kandydatów?

Poprawne pisanie ogłoszenia o pracę

Konstrukcja ogłoszenia o pracę jest złożona i powinna ona zawierać kilka ważnych z punktu widzenia potencjalnego pracownika, jak i samego pracodawcy elementów:

  • Tytuł – odpowiedni tytułu ogłoszenia o pracę musi wskazywać, na jakie stanowisko lub stanowiska pracy jest prowadzona rekrutacja. Nie może on wprowadzać w błąd potencjalnych pracowników, ponieważ jest to działanie nieetyczne i może zrazić kandydatów do aplikowania w przyszłości do danej firmy.
  • Kilka słów o firmie – w skrócie przedstawiamy w ogłoszeniu, kim jest pracodawca, w jakiej branży prowadzi swoją firmę, od kiedy, jaki jest główny profil jego działalności i strategia działania. Nie chodzi tu o to, aby wyczerpująco opisać swoją firmę, jej wszystkie cele, ideę funkcjonowania czy perypetie historyczne, ale o przedstawienie pokrótce, z kim czytający ma do czynienia.
  • Dlaczego firma poszukuje pracowników? – można napisać „w związku z rozwojem działalności”, „w związku ze zwiększaniem produkcji”, „w związku z wprowadzaniem na rynek nowego produktu” – powodów zwiększania zatrudnienia w firmie może być wiele.
  • Wymagania względem pracownika – powinny być one opisane konkretnie, zgodnie z profilem obsadzanego stanowiska pracy. Zalecane jest wskazanie do 10 wymagań dotyczących danej osoby, ponieważ większa ich liczba może zniechęcić potencjalnego pracownika do aplikowania na stanowisko pracy. Wśród wymagań należy wskazać pożądane i absolutnie wymagane kwalifikacje, umiejętności i kompetencje zawodowe, którymi powinien odznaczać się kandydat. Te najbardziej istotne umieszcza się na początku listy wymagań.
  • Co oferujemy pracownikom? – pracodawca opisuje, co może zagwarantować pracownikowi przy zatrudnieniu na konkretnym stanowisku pracy. Może to być np. umowa bezterminowa o pracę, umowa zlecenie, umowa na zastępstwo, praca w pełnym wymiarze czasu pracy (pełen etat), dodatkowe benefity m.in. karta MultiSport, ubezpieczenie zdrowotne, możliwość pracy zdolnej itd.

ogłoszenie 2 Jak poprawnie napisać ogłoszenie o pracę?

  • Dokumenty wymagane w aplikacji – pracodawca wskazuje w ogłoszeniu, jakich dokumentów oczekuje w aplikacji kandydata, m.in. CV czy list motywacyjny.
  • Przypomnienie o klauzuli – w aplikacji pracownika powinna znaleźć się klauzula:
„Wyrażam zgodę na przetworzenie moich danych osobowych dla potrzeb procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r . Nr. 101., poz. 926. ze zmianami)”.
  • Obowiązki pracownicze – pracodawca powinien w ofercie pracy nakreślić specyfikę stanowiska pracy, na jakim zamierza obsadzić nowego pracownika. Wskazać, za co będzie on odpowiadał w pracy zawodowej. Dzięki temu pracownik od razu otrzymuje szansę na sprawdzenie, czy jest w stanie podołać przyszłym obowiązkom w pracy.
  • Lokalizacja firmy – wskazanie dokładnego adresu firmy, albo miejsca, w którym będzie wykonywana praca.
  • Korzyści płynące z zatrudnienia – ma stanowić ona zachętę do zainteresowania się ogłoszeniem i powodować napływ aplikacji rekrutacyjnych. Można napisać tu, że firma oferuje pracę w młodym zespole, dużą autonomiczność w podejmowaniu decyzji w pracy, udział w wyjazdach integracyjnych, czy szeroki system kursów i szkoleń dodatkowych.
Dobrze napisane i przemyślane ogłoszenie o pracę pozwoli zainteresować nim potencjalnych pracowników i dotrzeć z informacją o rozpoczynającej się rekrutacji do ściśle stargetowanej grupy odbiorców. Pracodawcy powinno zależeć na pozyskaniu pracownika najlepiej dopasowanego do idealnego modelu podwładnego, który będzie przynosił wartość dodaną przedsiębiorstwu i stanie się wartościowym pracownikiem w przyszłości.
Przeczytaj poprzedni wpis:
Internetowy wizerunek kandydata – na co zwrócić uwagę?

Anonimowość w sieci internetowej przestała mieć rację bytu wraz z upowszechnieniem strefy social media. Każdy z nas może być obecnie...

Zamknij