Rozmowa kwalifikacyjna, nazywana także nowocześnie z języka angielskiego interview, jest okazją zarówno dla kandydata na pracownika, jak i dla pracodawcy lub osoby przeprowadzającej rekrutację, na lepsze, wzajemne poznanie. Z aplikacji papierowej czy elektronicznej rekruter niewiele może wyczytać na temat osobowości, postaw i wyznawanego systemu wartości kandydata. Nie wie, jak będzie on zachowywał się w grupie pracowniczej i czy się w niej odnajdzie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej można też skonfrontować zadeklarowane umiejętności i cechy z realnymi zdolnościami kandydata. Przykładem niech będzie tutaj sprawdzenie znajomości języka angielskiego, poprzez płynne przejście przez rekrutera podczas rozmowy na język angielski. Jeśli kandydat podejmie wymianę zdań w języku obcym to najlepsze potwierdzenie jego kompetencji w tym zakresie.
14 popełnianych błędów w czasie rozmowy kwalifikacyjnej
Bez należytego przygotowania do niej i przemyślenia jej przebiegu, rekruter może popełnić wiele błędów, wśród których wymienia się:
- Zbyt wysokie oczekiwania dotyczące CV – nie można pogodzić ze sobą młodego wieku kandydata z ponad 10-letnim doświadczeniem w zawodzie, albo kilku kompetencji jednocześnie, które tematycznie są od siebie bardzo odległe. Mało który kandydat spełni takie oczekiwania, przez co rekruter nie będzie miał kogo zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną.
- Niewłaściwe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej – są to pytania, które nic nie wnoszą do rozmowy i procesu rekrutacyjnego, przez co rekruter nie jest w stanie stwierdzić, czy kandydat będzie dobrze wypełniał swoje przyszłe obowiązki zawodowe.
- Wypytywanie o byłą pracę i metody pracy – dopuszczalne jest zapytanie kandydata, dlaczego zrezygnował on z poprzedniej pracy czy rozstał się w inny sposób z byłym pracodawcą. Jeśli wypowiada się o nim z szacunkiem, działa to na jego plus podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Rekruter nie powinien jednak wgłębiać się w szczegóły poprzedniej pracy kandydata. To nieprofesjonalne zachowanie.
- Poleganie wyłącznie na rozmowie kwalifikacyjnej – w rekrutacji należy wykorzystywać szereg narzędzi prowadzących do wyselekcjonowania najlepszego pracownika spośród wszystkich zgłoszonych kandydatur. Naukowcy z Uniwersytetu Michigan twierdzą, że rozmowa kwalifikacyjna zwiększa szansę na powodzenie rekrutacji o zaledwie 2 proc. Dlatego należy stosować i inne narzędzia rekrutacji, w tym testy, zadania czy metody typu Assessment Center.
- Niesprawdzenie referencji – pozytywna opinia o danej osobie wystawiona przez dawnego pracodawcę lub współpracownika działa jak polecenie i marketing wirusowy.
- Dyskredytowanie zbyt wysokich kwalifikacji kandydatów – nie ważne, że pracownik ma dyplom doktoranta i wieloletnie doświadczenie w pracy, a teraz aplikuje na stanowisko szeregowego pracownika. Zawsze lepiej zatrudnić zbyt dobrego kandydata, niż godzić się na pracę słabego pracownika.
- Nieumiejętność sprzedawania stanowiska pracy – rekruter nie opowiada o plusach przyszłej pracy kandydata, o tym, co może dzięki niej osiągnąć, czyli nie skłania potencjalnego pracownika do pożądania stanowiska.
- Brak przygotowania do rozmowy – rekruter, który „z biegu” idzie na rozmowę kwalifikacyjną i nie wie nawet, na jakie stanowisko prowadzony jest nabór pracowników, odznacza się brakiem szacunku do osób, z którymi rozmawia i nie jest w stanie odpowiadać na ich pytania dotyczące przyszłej pracy. Zniechęca je tym samym do zatrudnienia w danej firmie.
- Wyciąganie pomysłów od byłych pracowników – to, co ktoś już dokonał w firmie nie znaczy, że nowy pracownik nie będzie na tyle kreatywny, aby przebić jego pomysły.
- Brak zdolności budowania relacji – niesympatyczny, mrukliwy rekruter nie stwarza dobrej atmosfery na rozmowie kwalifikacyjnej. Nie nawiązuje podstawowej relacji z kandydatami, a powinien, ponieważ jest w takim momencie wizytówką firmy, w której pracuje.
- Nieumiejętność słuchania innej osoby – nie tylko rekruter ma prawo głosu podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie jest to bowiem monolog, ale dialog i kandydat może chcieć się czegoś dowiedzieć o swojej przyszłej firmie i warunkach pracy.
- Wąski punkt widzenia – brak horyzontów u rekrutera to poważny błąd popełniany podczas rozmów z kandydatami na pracowników.
- Brak dostępności – rekruter ma tylko kilka minut na rozmowę z kandydatem i nie jest dla niego dostępny poza tym spotkaniem, nawet jeśli kandydat chciałby się czegokolwiek dowiedzieć, chociażby o wynikach rekrutacji.
- Brak aktualnej wiedzy – ujawnia to brak należytej kompetencji osoby rekrutującej do pracy kandydatów.
Niestety błędy popełniane przez rekruterów, brak informacji zwrotnej o wynikach kolejnych etapów rekrutacji powodują, że kandydaci często są wybierani dosłownie losowo do pracy i w efekcie firma musi wielokrotnie powtarzać kolejne etapy zatrudniania pracowników, co naraża ją na zbędne koszty.
Wasze ostatnie komentarze