Rekrutacja | Rekrutujemy | Rekruter – wszystko o rekrutacji

Anonimowość w sieci internetowej przestała mieć rację bytu wraz z upowszechnieniem strefy social media. Każdy z nas może być obecnie aktywnym uczestnikiem wirtualnego świata i tworzyć go. To, co publikujemy w sieci, zwłaszcza w obrębie serwisów społecznościowych, pod własnym nazwiskiem, łatwo można odszukać, nawet po wielu latach. Wizerunek internetowy oznacz to, w jaki sposób dana osoba jest postrzegana w internecie. Można go kształtować świadomie albo będzie on budowany samoistnie na podstawie naszych publikacji i opinii na nasz temat, wskazywanych przez internautów. Każdy kandydat na pracownika powinien wiedzieć, że wizerunek internetowy w dzisiejszych czasach wpływać może w sposób znaczący na wyniki procesu rekrutacji pracowniczej.

Na co zwracać uwagę?

Rekruter analizując CV kandydata na pracownika, może dokonać weryfikacji jego osoby w internecie. Click To Tweet W pierwszej kolejności zwróci uwagę na jego sieć kontaktów, które znajdzie w serwisach społecznościowych – na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy LinkedIn i wielu podobnych. Wśród znajomych może posiadać on kolegów z pracy, osoby znane w branży, w której pracuje lub chce pracować. Jego sieć kontaktów świadczy w dużej mierze o tym, w jakim towarzystwie się obraca.

Na podstawie jego profilów w social media można sprawdzić, czy dana osoba jest aktywna w pozytywnym kierunku, na przykład rozwija zainteresowania związane w sposób pośredni lub bezpośredni z przedmiotem swojej pracy. Aktywność może przejawiać się w podróżach krajoznawczych, w uprawianiu ulubionych sportów czy oddawaniu się innemu twórczemu hobby.

Kolejnym czynnikiem, na jaki należy zwrócić uwagę, przy analizie internetowego wizerunku kandydata na pracownika jest to, jakie opinie o takiej osobie znajdują się w internecie. Wystarczy w tym celu wpisać w wyszukiwarkę online imię i nazwisko kandydata na pracownika, odnaleźć jego profile w social media i sprawdzić, co na jego temat mają do powiedzenia jego przyjaciele, znajomi czy rodzina.

Publiczny profil w serwisie społecznościowym, zwłaszcza Facebook czy w serwisach dla profesjonalistów świadczy o tym, że kandydat nie ma nic do ukrycia. Warto prześledzić, jakie wpisy umieszcza on na swoich tablicach, czego one dotyczą, czy nie znajdują się na nich zdjęcia ośmieszające daną osobę czy budujące jej negatywny wizerunek w inny sposób.

Bardzo ważną kwestią w internetowym wizerunku kandydata na pracownika jest to, czy wypowiada się on negatywnie na temat obecnej pracy lub byłego pracodawcy. Świadczy to o jego szacunku do macierzystego przedsiębiorstwa. Skoro szkaluje pracodawcę, w podobny sposób może wypowiadać się w przyszłości i o kolejnej firmie, która zdecyduje się go zatrudnić.

internetowy wizerunek 2 Internetowy wizerunek kandydata   na co zwrócić uwagę?

Możemy sprawdzić przy rekrutacji i analizowaniu wizerunku internetowego kandydata, czy nie umieszcza on jakichkolwiek publikacji w swoich mikroblogach (np. Twitter) czy na portalach społecznościowych w czasie, w którym formalnie jest w pracy. Będzie to oznaczało, że nie poświęca się całkowicie wykonywaniu obowiązków zawodowych, tylko marnuje czas pracy na własne przyjemności i załatwianie prywatnych spraw.

Komentarze w internecie pozostawione przez daną osobę dużo mogą nam powiedzieć, o jej światopoglądach, o aktualnych zainteresowaniach, ale i o kulturze wypowiedzi. Jeśli potrafi konstruktywnie coś skomentować, to dobry znak.

Kolejnym etapem analizy internetowego wizerunku kandydata będzie sprawdzenie, co obserwuje, jakich użytkowników, jakie strony, czy ujawnia w social media swoje życie towarzyskie i model spędzania wolnego czasu.

Na koniec pozostaje już tylko skonfrontowanie tego, czy informacje w CV zgadzają się z tym, co rekruter znalazł w internecie na temat kandydata, dostępnymi kanałami.

Podsumowanie artykułu

Eksperci z zakresu rekrutacji pracowników potrafią w sposób perfekcyjny posługiwać się internetem w wyszukiwaniu informacji na temat kandydatów. Budują i odkrywają ich wizerunek internetowy, na którym mogą oprzeć swoją analizę danych dotyczących danej osoby. Dlatego każdy kandydat powinien zadbać o wizerunek w sieci i nie publikować niczego, co teraz lub w przyszłości mogłoby mu zaszkodzić.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak zwiększyć skuteczność na stanowisku rekrutera?

Kto to jest rekruter? Proces rekrutacji, prowadzący od zidentyfikowania potrzeby uzupełnienia braków kadrowych w danym zakładzie pracy, poprzez gromadzenie ofert...

Zamknij